Search
Close this search box.

Φαινόμενο «Παΐσιος». Κάτι παραπάνω από ένας γέροντας

First published @LimassolToday

Από τη συμβατική τηλεόραση απέχω, συνειδητά και ασυνείδητα, γιατί θεωρώ πως δεν εξυπηρετεί σε οποιοδήποτε βαθμό την οποιαδήποτε ανάγκη μου, ούτε και κάνει καλύτερη τη ζωή μου. Αναπόφευκτα όμως, παραμένω ενήμερος για το τι προβάλλεται, καθαρά από κοινωνιολογικό ενδιαφέρον, αναγνωρίζοντας πως εξακολουθεί να είναι ίσως το μόνο εργαλείο που εξασφαλίζει πρόσβαση στις συνειδήσεις όλων σχεδόν των μελών της κοινωνίας. Η τηλεόραση με άλλα λόγια, βάζει όποιον «θέλει» στα σπίτια του κόσμου. Φαινόμενο που συχνά ενοχλεί και προκαλεί τις έντονες αντιδράσεις του κοινού.

Δεν θα μπορούσα να μην ενημερωθώ για τη σειρά που άρχισε να προβάλλεται και στην Κύπρο με θέμα τη ζωή του Αρσένιου Εζνεπίδη ή Γέροντα Παΐσιου ή Άγιου Παΐσιου. Μαθαίνω μάλιστα, ότι η συγκεκριμένη σειρά σημειώνει τεράστια επιτυχία καθώς, έχει καταφέρει να καθηλώσει μεγάλο μερίδιο του τηλεοπτικού κοινού.

Με την πορεία που ακολουθεί η κυπριακή (αλλά και ελληνική) κοινωνία και την τάση που παρατηρείται για επιστροφή σε ιδέες, στάσεις και αντιλήψεις που παραπέμπουν στον σκοταδισμό και τον δογματισμό, μια ιστορική-βιογραφική σειρά με αντικείμενο τη θρησκεία και την Εκκλησία, δεν θα έπρεπε κανονικά να προκαλέσει καμία έκπληξη.

Διατηρώ το δικαίωμα όμως, να θεωρώ πως η σειρά «Άγιος Παΐσιος: Από τα Φάρασα στον Ουρανό» ξεπερνά κάθε όριο, και θέτει υπό έντονη αμφισβήτηση τη νοημοσύνη και το ορθολογικό κριτήριο μιας ολόκληρης κοινωνίας. Η συγκεκριμένη μου πεποίθηση προκύπτει από την αδυναμία/ανικανότητα/απροθυμία μου (you name it) να κατανοήσω τους λόγους που ο βίος του Αρσένιου Εζνεπίδη, ανεβαίνει στην τηλεόραση, και με βάση τα όσα αναφέρω στην πρώτη παράγραφο, αποκτά πρόσβαση στα σπίτια και τις συνειδήσεις των πολιτών.

Δεν υπάρχει η οποιαδήποτε πρόθεση κριτικής προς όλους όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν τη συγκεκριμένη σειρά, ωστόσο, ψάχνοντας περισσότερο το ποιος ήταν ο Παΐσιος, θεωρώ αυτονόητο πως πρέπει κάποια δεδομένα να τεθούν προς δημόσια συζήτηση. Ιδιαίτερα όταν διαπιστώνεται ότι ο οποιοσδήποτε τολμά να επικρίνει τη συγκεκριμένη σειρά αλλά και να εκφράσει μια πιο ορθολογική προσέγγιση στο φαινόμενο «Παΐσιος» γενικότερα, γίνεται δέκτης ακραίων και τυφλών επιθέσεων από διάφορους δογματικούς θρησκομανείς.

Κάποιος να μας εξηγήσει τους λόγους (αν υπάρχουν) που έχει γίνει τηλεοπτική σειρά η ζωή κάποιου που:

[1] Θεωρούσε τον ορθολογισμό ως «βλαμμένο λόγο»;

– Μπαίνει δηλαδή Γέροντα, η λογική, ο ορθός λόγος, πριν από τον Θεό;
– Μήπως δεν μπαίνει η λογική αλλά η υπερηφάνεια; Στην ουσία αυτή η λογική είναι βλαμμένος λόγος, όχι ορθός. Η υπερηφάνεια είναι λογική βλαμμένη. Λογική που έχει εγωισμό έχει και δαιμόνιο φωλιασμένο. Όταν μπαίνει αυτή η λογική στις ενέργειές μας, δίνουμε δικαίωμα στον διάβολο.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Α’ “Με Πόνο και Αγάπη”]

[2] Έλεγε ότι οι γυναίκες είναι επικίνδυνες αν δεν είναι υπερευαίσθητες και περισσότερο λογικές

Οι γυναίκες φυσικά περισσότερο πολεμούνται από την υπερευαισθησία που δημιουργεί ο πονηρός, επειδή δεν βοηθιούνται ούτε από την πολλή καρδιά τους, αλλά ούτε και από την λιγότερη λογική που έχουν από τους άνδρες (οι οποίοι έχουν περισσότερη λογική και ανδρισμό και λιγότερη καρδιά).
Εάν τύχη όμως καμιά γυναίκα με τροχισμένο το λίγο μυαλό της στην πονηριά και έχη στην φύση της περισσότερη κακία και λιγότερη αγάπη και αυτά τα θεωρήση για ανδρισμό και υπερηφανεύεται, τότε – Θεός φυλάξοι! – μπορεί να περάση και τον Πάπα στο Αλάθητο και τον Μουσουλίνι στην βαρβαρότητα.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: Επιστολές]

[3] Ισχυριζόταν ότι πολλές αρρώστιες και ατυχήματα ήταν αποτέλεσμα κατάρας

Πολλές αρρώστιες που δεν βρίσκουν οι γιατρό από τι είναι, μπορεί να είναι από κατάρα […] Πόσα από αυτά που συμβαίνουν σήμερα είναι από κατάρα, από αγανάκτηση. Και όταν εξοντώνονται ολόκληρες οικογένειες ή πεθαίνουν πολλά άτομα από μια οικογένεια, να ξέρετε, είναι από αδικία ή από μάγια ή από κατάρα.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Α’ “Με Πόνο και Αγάπη”]

[4] Χλεύαζε τη Θεωρία της Εξέλιξης του Δαρβίνου

Τι ανοησίες λένε τώρα στα σχολεία με τη θεωρία του Δαρβίνου κλπ.! Ενώ οι ίδιοι αυτές τις ανοησίες δεν τις πιστεύουν, τις λένε όμως, για να μολύνουν τα παιδιά, να τα απομακρύνουν από την Εκκλησία […] Ο πίθηκος, άμαν τον ταϊσεις, άμαν τον περιποιηθείς, θα γίνει καλύτερος πίθηκος, δεν μπορεί να γίνει άνθρωπος. Αν ένας μαύρος είναι σε ψυχρό κλίμα και δεν βγαίνει στον ήλιο, λιγάκι θα διορθωθεί το δέρμα του, δεν θα πάψει όμως να είναι μαύρος.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Α’ “Με Πόνο και Αγάπη”]

[5] Χαρακτήριζε ως «καταστροφή» την πολλή κοσμική λογική

Σήμερα, ούτε με διορατικό χάρισμα βρίσκεις ούτε με ιαματικά χαρίσματα ούτε δια Χριστόν Σαλούς. Εμείς έχουμε την άλλη σαλάδα· την σαλάδα του κόσμου. Γίναμε “εγκέφαλοι”· γι’ αυτό και παλαβώσαμε. Μπήκε πολλή κοσμική λογική και αυτή η πολλή λογική κατέστρεψε τα πάντα. Και το κακό είναι που δεν το καταλαβαίνουμε.

[«Λόγοι Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου»]

[6] Κατάφερε να συνδέσει την τεχνολογία με τον Αντίχριστο μέσω θεωριών συνωμοσίας

Πίσω λοιπόν και από το τέλειο σύστημα “κάρτας εξυπηρετήσεως” ασφαλείας κομπιούτερ, κρύβεται η παγκόσμια δικτατορία, η σκλαβιά του αντίχριστου. Αποκ. Ιωάννου κεφ. Ιγ’ 16 “ίνα δώσουσιν αυτοίς χάραγμα επί της χειρός αυτών της δεξιάς ή επί των μετώπων αυτών, και ίνα μη τις δύναται αγόρασαι ή πωλήσαι ει μη ο έχων το χάραγμα, το όνομα του θηρίου ή τον αριθμό του θηρίου, αριθμός γαρ ανθρώπου εστί και ο αριθμός αυτού χξς” = 666.

[“Σημεία των Καιρών”]

[7] Υποτιμούσε τη λογική των γυναικών

Οι γυναίκες αναπαύονται και αυτές πολύ στο διάβασμα και μπορούν να ωφεληθούν περισσότερο από τους άνδρες, γιατί τους λείπει η περισσότερη λογική και έχουν περισσότερη πίστη, αλλά, δυστυχώς, λίγες είναι αυτές που ωφελούνται και προχωρούν, γιατί τις περισσότερες, όταν πιάνουν τον εαυτό τους, τις πιάνει το μοιρολόι, και συνεχίζουν μοιρολόι και μικροβιολογικές πνευματικές εξετάσεις, χωρίς να αρχίζουν να κόβουν τα χοντρά πάθη πρώτα και μετά τα μικρά, τα οποία και μόνο τους σιγά‐σιγά εξαφανίζονται με την Χάρη του Θεού.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: Επιστολές]

[8] Θεωρούσε ότι η κακοποίηση γυναικών κάποιες φορές ήταν εξόφληση αμαρτιών

Μπορεί λ.χ. ο άνδρας να σηκώνεται να φεύγει και να μην της δίνει ούτε διατροφή. Να μην έχει χρήματα η καημένη ούτε το νοίκι να πληρώσει, να θέλουν να την βγάλουν από το σπίτι […] Ή να είναι μέθυσος ο άνδρας της και να μην δουλεύει, να αναγκάζεται να δουλεύσει εκείνη, να καθαρίζει σκάλες στις πολυκατοικίες, κι εκείνος να πηγαίνει στην ταβέρνα. Να έρχεται τα μεσάνυχτα μεθυσμένος, να τη δέρνει και να της ζητά χρήματα […] Και καλά, μερικές γυναίκες έχουν αμαρτίες και εξοφλούν έτσι, αλλά είναι και άλλες που δεν έχουν αμαρτίες. Αυτές έχουν καθαρό μισθό από την ταλαιπωρία που περνούν.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Δ’ “Οικογενειακή Ζωή”]

[9] Κήρυσσε πως οι απόλυτα ανθρώπινες σκέψεις είναι επικίνδυνες για τους υπόλοιπους

Όποιος τροχάει συνέχεια με γνώσεις το μυαλό του και ζη απομακρυσμένος από τον Θεό, θα το κάνη τελικά δίκοπο και με το ένα μέρος να σφάζεται σιγά‐σιγά ο ίδιος και με το άλλο θα κόβη ανθρώπους, με τις απόλυτες ανθρώπινες εγκεφαλικές λύσεις του. Αντίθετα η πίστη στον Θεό τραβάει την θεϊκή δύναμη κάτω και αναποδογυρίζει όλα τα ανθρώπινα συμπεράσματα, κάνει θαύματα, ανασταίνει νεκρούς και αφήνει με στόμα ανοικτό την επιστήμη.

[Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: Επιστολές]

Πέραν των πιο πάνω, υπάρχουν δεκάδες άλλα γραφόμενα του Γέροντα Παΐσιου αλλά και στοιχεία για τη ζωή του (όπως οι προφητείες του, οι συνομιλίες του με σαύρες κ.ά.) που θα μπορούσαν επίσης να παρατεθούν, τα οποία ωστόσο, θεωρώ απίθανο να μεταφερθούν στο κοινό τηλεοπτικά. Με τα όλα όσα συμβαίνουν όμως, δεν θα μου προκαλούσε καμία έκπληξη, και μάλιστα, όλες αυτές οι προσβλητικές, ρατσιστικές, οπισθοδρομικές, σεξιστικές, και σκοταδιστικές αντιλήψεις, που κινούνται στα όρια της παράνοιας, να τυγχάνουν και ευρείας αποδοχής από μεγάλο τμήμα του κοινού. Του κοινού που σπεύδει να προσκυνήσει ιερές παντόφλες, λείψανα, μπαστούνια, ή ιερά βρασμένα κάστανα.

Στην τελική ο Παΐσιος δεν είναι απλά ένας γέροντας που αγιοποιήθηκε από την Εκκλησία. Είναι μια ολόκληρη κοσμοαντίληψη που όπως φαίνεται διευρύνεται επικίνδυνα, βρίσκοντας πρόσφορο έδαφος στην σταθερή οπισθοδρόμηση που πραγματοποιεί η κοινωνία μας. Μια κοσμοαντίληψη επικίνδυνη, που υποσκάπτει και φθείρει την αξία του ορθολογισμού, εμποδίζοντας μας από το να συγχρονιστούμε με την υφιστάμενη πραγματικότητα που εξελίσσεται γύρω μας.

share this