Search
Close this search box.

Microtargeting στις Εκλογές στην Τουρκία

Data, στόχευση και σύγχρονη πολιτική επικοινωνία (ή marketing).

Πολύ ενδιαφέροντα τα δεδομένα που δημοσίευσαν ο @Fabbio Votta με το @WhoTargetsMe σε σχέση με το targeting που έγινε στις online διαφημίσεις για τις πρόσφατες εκλογές στην Τουρκία. Για ακόμα μια φορά, αποδεικνύεται η δύναμη του micro-targeting στην πολιτική επικοινωνία.

Το συγκεκριμένο project ασχολείται με τους τρόπους που κάθε σελίδα προσκείμενη στο κάθε κόμμα (advertisers), “στόχευσε” στους ψηφοφόρους, χρησιμοποιώντας τα δημόσια διαθέσιμα δεδομένα από το Meta, σε σχέση με τις πληρωμένες διαφημίσεις των τελευταίων 7 ή 30 ημερών.

Μπορούμε να δούμε τα βασικά κριτήρια που τέθηκαν για την στόχευση του ακροατηρίου. Πέραν των “παραδοσιακών” (γεωγραφική τοποθεσία, ηλικία, φύλο κλπ.), βλέπουμε ότι και στην Τουρκία, αρχίζει να εμφανίζεται στην πολιτική διαφήμιση η μέθοδος του “Custom Audience”.

Για τη συγκεκριμένη στόχευση δεν υπάρχει πρόσβαση στα δεδομένα με τα οποία το ακροατήριο “φιλτραρίστηκε”. Αποτελεί την πιο λογική επιλογή σε ένα χαοτικό ψηφιακό περιβάλλον, σε αντίθεση με την οριζόντια στόχευση που “αγνοεί” επί μέρους χαρακτηριστικά/ανάγκες των ψηφοφόρων.

Μπορούμε επίσης να δούμε και ποιες περιοχές απέκλεισαν από τις διαφημίσεις τους οι συγκεκριμένες σελίδες. Για παράδειγμα, ο Erdogan, απέκλεισε από τις διαφημίσεις του τις σεισμόπληκτες πόλεις Hatay, Kahramanmaras, Agn και τις κουρδικές πόλεις Bingol, Hakkari, Mardin, κ.ο.κ.

Από την άλλη, με τη μέθοδο του “Detailed Audiences” του Meta, μπορούμε να δούμε ότι η στόχευση γίνεται κυρίως στη βάση των ενδιαφερόντων του ακροατηρίου.

Για παράδειγμα, τις τελευταίες 30 ημέρες το AKP του Erdogan στόχευε και σε χρήστες με ενδιαφέρον στον Elon Musk. Το CHP του Kilicdaroglu στόχευσε σε ακροατήριο με ενδιαφέροντα το “O Ses Turkiye” (The Voice of Turkey) ή τις παρουσιάστριες Muge Anli & Esra Erol. Η συγκεκριμένη στόχευση προκύπτει (λογικά) από το προφίλ των εν δυνάμει ψηφοφόρων, όπως αυτό σχηματίστηκε από σχετική έρευνα.

Η χρήση δεδομένων είναι απαραίτητη στην ανάλυση και την κατανόηση των συγκεκριμένων προτιμήσεων, ενδιαφερόντων και συμπεριφών, και θα αποτελεί κεντρικό στοιχείο στις διαδικασίες διαμόρφωσης πολιτικών καμπανιών και βασικό κριτήριο που θα κρίνει την αποτελεσματικότητα τους.

Όσο περνά ο καιρός και η online εμπειρία μας γίνεται πιο εξατομικευμένη, το microtargeting θα κυριαρχεί στην πολιτική επικοινωνία/marketing. Η αποτελεσματική επικοινωνία απαιτεί μηνύματα που να είναι προσαρμοσμένα στις επί μέρους ανάγκες/χαρακτηριστικά της κάθε ομάδας.

FULL REPORT: 2023 Turkish general election (favstats.github.io)